Verkoop stimuleren van wasmachines
Een retailer in onder andere witgoed wil de verkoop van wasmachines verhogen. Zonder extra personeel in te zetten of te stunten met kortingen. Ook wil hij geen gebruikmaken van de inzet van reclame. Hij wil dit op een andere manier dan de geijkte methodes voor elkaar krijgen.
verkoopbevorderende geur bij wasmachines
De oplossing
Met een geurmachine bij het vak met wasmachines een subtiele geur verneveld van schoon wasgoed. Zodra we de geur van een schone was ruiken, voelen we ons fris en schoon. De herinnering van schone was zit verankerd in ons geheugen. Zodra we deze geur ruiken, wekt dat het schone gevoel op. Dit gevoel zorgt ervoor dat we eerder geneigd zijn om een wasmachine te kopen. Onbewust denk je: deze wasmachine gaat voor een frisse, schone was zorgen.
Resultaat
Na 6 weken is er een sterke stijging van de verkoop van wasmachines gerealiseerd bij gelijkblijvende omstandigheden. Overigens werkt deze methode alleen als de geur en het product matchen. De geur van leder heeft geen invloed op het koopgedrag van een wasmachine. Wel bij een leren tas.